Deel 11: Logistiek manager Johan van den Brand linking pin tussen bedrijven Hengelder en aannemer

De verkeersstromen in en rond Zevenaar veranderen de komende jaren. Met de aanleg en verbreding van wegen blijft de stad goed bereikbaar voor inwoners, bezoekers en andere reizigers. Rijkswaterstaat werkt vanaf 2020 met het project ViA15 aan de verbreding van de A12 en de verlenging van de A15. De gemeente zorgt in de jaren daarvoor dat de toegangswegen in Zevenaar toekomstbestendig zijn en kunnen aansluiten op de vernieuwde snelwegen. Het werk aan de Arnhemseweg is in december gereed, het werk aan de weg Hengelder is in volle gang. De impact van het werk is groot. Daarom informeert de gemeente u over de aanleiding, de voortgang en de hinder die het werk met zich meebrengt. In dit artikel spreken we met Johan van den Brand, logistiek coördinator bij aannemer Van Gelder. Hij is de linking pin tussen de bedrijven rond de Hengelder en aannemer Van Gelder.

Johan van den Brand, logistiek coördinator bij aannemer Van Gelder.

Creatieve oplossingen
Centen verdienen. Ondernemerschap. Dat staat bovenaan bij de bedrijven aan de Hengelder. Logistiek manager Johan van den Brand begrijpt dát maar al te goed. “Sommige bedrijven hebben nachtbestellingen. Met leveranciers waarvan bedrijven niet weten hoe laat ze komen. Dat maakt de planning en logistiek rond het werk complex. Maar we vinden uiteindelijk wel een werkwijze die zowel voor de bedrijven als voor ons werkbaar is.” Van den Brand is creatief als het nodig is: “Mijn voordeel is dat ik een uitvoeringstechnische achtergrond heb. Ik begrijp de belangen van zowel de bedrijven als de aannemer goed. Op een ander werk heb ik eens meegemaakt dat een transport uit Roemenië ergens die week zou komen. De chauffeur belde vanaf de grens dat hij er over twee uur zou zijn. En wij waren precies op dat moment asfalt aan het draaien. We hebben toen onze snelheid aangepast zodat hij letterlijk tussen het asfalteringswerk door kon laden en lossen. Het geeft een kick als dat lukt.”

Cijfertjes toepassen
Van den Brand rolde bij toeval in het vak. “Ik deed het gymnasium. Haalde een 4 voor Frans en een 10 voor de bêta-vakken. Dus ging ik in Utrecht wiskunde studeren, maar ik kwam er al heel snel achter dat dat het niet was. Die cijfertjes ergens toepassen, dat was meer mijn ding. Ik ging de HTS weg- en waterbouw doen en werd stagiaire bij de aannemer bij mij om de hoek.” Al die jaren – Van den Brand loopt tegen de pensioenleeftijd aan – werkte hij voor een aantal middelgrote aannemers. “Vaak waren het familiebedrijven. Ik maakte er heel wat reorganisaties mee en na de laatste keer besloot ik dat het tijd was om het voor mijzelf te gaan doen. Dat doe ik inmiddels zeven jaar. Nu werk ik met veel plezier als zelfstandige voor Van Gelder.”

Passie
Het mooiste van zijn vak? “Dat je ziet wat je gemaakt hebt. Als ik in het weekend rondrijd dan zijn er heel wat plekken in Nederland waar ik aan bijgedragen heb. Het is heel tastbaar, dat vind ik mooi. Soms gaat mijn passie wel ver hoor. Dan lopen we in het buitenland in een winkelstraat en kijkt mijn vrouw naar de etalages, maar neem ik het straatwerk onder de loep!”

Complex
De weg Hengelder is een complex project. Het is een verbindingsweg waar veel doorgaand verkeer op zit. Daarnaast zitten er diverse bedrijven direct aan het werk, kruisen scholieren van het Liemers College het werk en zitten sportclubs om de hoek. “Bedenk daarbij dat de volledige constructie van de weg eruit moet, inclusief de riolering. Soms moeten we meer dan een meter diep om alles te vervangen. Dat maakt het werk groot en complex.” De aannemer past dan ook fasering en maatwerk toe. Het werk vordert gestaag. “We zijn veel verrassingen tegengekomen”, blikt Van den Brand terug.  “De nutsbedrijven hadden langer nodig dan voorzien. We kwamen problemen tegen bij de rioolaanleg. De grondwaterstand was hoger dan verwacht. En de kabels en leidingen lagen op een andere hoogte dan verwacht. Dat vraagt wel eens om andere materialen, die halsoverkop besteld moeten worden. Dan ligt het werk zo weer even een week stil. Mijn technische achtergrond  komt dan goed van pas om uitleg te geven en begrip te vinden bij de bedrijven en omwonenden.

Volgens planning
Inmiddels zijn de ‘moeilijkste dingen’ achter de rug en ziet het er naar uit dat het werk in het voorjaar van 2020 – volgens planning – af is. “Het werk aan de kabels en leidingen is vrijwel klaar en bij het werk rond de tunnel zijn we bijna ‘de grond uit’. Vanaf nu gaat het verkeer over de ‘by-passes’ (de nieuw aangelegde fietspaden) en kunnen we met de hoofdweg aan de slag. Nu kan alleen zeer slecht weer of langdurige vorst de planning nog in de war gooien.”